Polonez Truck
konstrukcję (pamiętajmy, że samochód powstał jednak na bazie osobówki) ładowność pierwszych egzemplarzy (400 kg) była zbyt niska. Mankament ten dosyć szybko zlikwidowano, podniesiono ją o 150 kg, a dodatkowo długość przestrzeni bagażowej zwiększono o 20 cm. Czemu tak dużo miejsca poświęcamy użytkowym wersjom Fiata 125? Bo były one bezpośrednim przodkiem Poloneza Trucka — samochodu, który przedstawiamy w niniejszym zeszycie.
Poloneza czas zacząć! Polski Fiat produkowany był bardzo długo, bo aż do roku 1991, jednak już w połowie lat 70. zaczęto w biurach konstrukcyjnych Żerania myśleć o nowej konstrukcji, opartej jednak w pewnym stopniu na aktualnie wytwarzanych. Nim pojawiło się
przystosować płytę podłogową PF 125p oraz zespoły przeniesienia napędu. Właśnie tymi zagadnieniami zajęli się polscy konstruktorzy. Giugiaro (jeden z najbardziej cenionych projektantów samochodów drugiej połowy ubiegłego wieku, autor między innymi Volkswagena Golfa, Lotusa Esprit, Audi 80, BMW Ml, Maserati 3200 GT) pracował w tamtym czasie równolegle dla Lancii. Zanim nowy projekt uzyskał ostateczny kształt w postaci Delty, przechodził kilka faz. Plotka głosi, że nasz Polonez jest właśnie jednym z odgałęzień tego projektu. Rzeczywiście, gdy zerknąć na Lancię Deltę Integrale i nasze auto, nie sposób nie dojrzeć podobieństwa. Połowa lat 70. to dla PRL był czas prosperity. Nowe ogromne inwestycje, szersze otwarcie się na świat powodowały, że i z Polonezem wiązaliśmy ogromne
dłużej. Wprowadzenie do produkcji Poloneza miało dla Fiata też dobrą stronę — zaczęto montować w nim nowocześniejsze podzespoły skonstruowane z myślą o „Poldku”.
Polonez w wersji użytkowej Wbrew pozorom Polonez bardzo dobrze nadawał się jako baza do tworzenia wersji towarowych. Mocna konstrukcja podwozia, silnik z przodu, sztywny tylny most i resory piórowe tylnego zawieszenia pozwalały na stosunkowo łatwe podniesienie ładowności pojazdu. W tamtym czasie niemal nikt w Europie nie stosował już tego rodzaju zawieszeń w autach osobowych, a udźwig resorów bardzo łatwo można było zwiększyć. Przystąpiono więc do prac konstruktorskich i w roku 1981 zaprezentowano
W roku 1975 powstał pierwszy prototyp Poloneza o nazwie 125PN (Polaco Nuova/Polski Nowy) zaprojektowany przez Centro Stile Fiata. Początkowo karoseria była wersją trzydrzwiową, dopiero później narodził się klasyczny pięciodrzwiowy fastback. Polonez był wspólnym dziełem Centro Stile Fiat i konstruktorów z FSO.