Skoda 120 l

Śkoda 120L
Ciągłość produkcji po aneksji znacznej części Czechosłowacji przez hitlerowskie Niemcy profil produkcji w zakładach Skoda przestawiono na potrzeby zbrojeniowe. Niemcy mieli własnych uznanych producentów samochodów, a widmo kolejnej wojny światowej wisiało już w powietrzu. Skoda rozpoczęła więc produkcję m.in. gotowych skrzydeł samolotów, silników do ciągników, a nawet granatów artyleryjskich. Po zakończeniu II wojny, gdy Czechosłowacja dostała się pod „protektorat” władzy radzieckiej, zakłady Skody w ramach przemian społeczno–politycznych zostały upaństwowione i zmieniły oficjalną nazwę na AZNP Mlaffi Boleslav (Automobilowe Zawody Narodny Podnik). Czym innym jest jednak nazwa zakładów, a czym innym powszechnie rozpoznawalne i szanowane logo.

Wszystkie samochody Skody były jednak w owym czasie mocno obarczone zaszłościami historycznymi i zarząd fabryki musiał unowocześnić, a wręcz zrewolucjonizować konstrukcję. Prace rozpoczęły się w roku 1955, jednak produkt finalny w postaci modelu 1000 MB ujrzał światło dzienne dopiero w roku 1964. Trudno dzisiaj orzec, czemu proces konstrukcji nowej Skody trwał tak długo, zwłaszcza że pierwsze prototypy „objeżdżano” już w roku 1956. Niestety, tak długi okres prób i przygotowań doprowadził do tego, że samochód, który mial być zgodny z europejskimi trendami, znowu nie nadążał za modą. Silniki umieszczane z tyłu pojazdu przestały być modne, a większość producentów odwróciła się od tej koncepcji. W dodatku inżynierom Skody nie udało się uniknąć kilku błędów .
Monstrualnie długie rury łączące chłodnicę z silnikiem były bardzo trudne w serwisowaniu. Problemy skończyły się dopiero wraz z wprowadzeniem nowego przednionapędowego modelu Favorit z silnikiem umieszczonym z przodu auta. Chwilę potem (w roku 1991) Skoda sprzedała część udziałów (30%) Volkswagenowi, aby wraz z nadejściem nowego millennium całkowicie oddać się w ręce niemieckiego koncernu, ale to już zupełnie inna historia.

Ten wpis został opublikowany w kategorii Bez kategorii. Dodaj zakładkę do bezpośredniego odnośnika.

Dodaj komentarz